هزینه های زندگی در قبرس

پیش از ارایه توضیحات درباره هزینه های زندگی، پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را مطالعه فرمایید:

تمام کالاها و خدمات در قبرس با ۱۷% مالیات ارزش افزوده فروخته می شوند که این نرخ کمترین نرخ مالیات ارزش افزوده در کل اروپا می باشد، همچنین مالیات بر درآمد شرکت های قبرسی ۱۰% می باشد که کمترین نرخ در میان کشورهای اروپایی است.

جهت اطلاعات بیشتر در ادامه هزینه های تقریبی کالاهای اساسی در قبرس آورده شده است.

هزینه هر لیتر بنزین تقریبا بین ۱.۲ تا ۱.۴ یورو می باشد و با بالا و پایین رفتن قیمت جهانی نفت، قیمت بنزین در قبرس نیز تغییر می کند ولی با توجه به مسافت های کوتاه و عدم وجود ترافیک مقدار بنزین مصرفی بسیار کمتر از ایران است.

حداقل هزینه اجاره یک آپارتمان ۱ خوابه در شهری مانند نیکوزیا و یا لیماسول در حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ یورو است. در لارناکا و پافوس با ۳۰۰ یورو هم می توان مورد مشابهی یافت، و در عین حال مثلا در منطقه پافوس با ۶۰۰ یورو می توان یک خانه دوبلکس ۳ خوابه با استخر اجاره کرد.

لازم به ذکر است که اکثر املاکی که اجاره داده می شود به صورت مبله است. همچنین معمولا لزومی به پرداخت پول پیش وجود ندارد ولی ممکن است صاحب خانه هزینه ۲ یا ۳ ماه اجاره را جلوتر بگیرد.

هزینه بلیط اتوبوس داخل شهری و بین شهری بین ۲ تا ۵ یورو بسته به مسیر متفاوت می باشد. طبیعتا هزینه تاکسی گرانتر است و از ۱۰ یورو شروع می شود. همچنین شما می توانید به صورت روزانه ماشین کرایه کنید و خودتان رانندگی کنید. هزینه کرایه ماشین بسته به نوع خودرو و فصل مراجعه و مدت قرارداد متفاوت است ولی معمولا از روزی ۱۰ الی ۲۰ یورو شروع می شود. در جدول زیر هزینه تقریبی مواد غذایی را مشاهده می کنید:

عنوان قیمت به یورو
10 عدد نان پیتا 2.65
6 عدد تخم مرغ 3.5
1 کیلو ران و سینه مرغ 7 تا 9
1 کیلو گوشت گوسفندی با استخوان 7 تا 9
1 کیلو گوشت گوساله چرخ شده 6 تا 8
1 کیلو گوجه خیار داخلی 0.3 تا 0.9
1 کیلو میوه داخلی 0.5 تا 1.5
1 کیلو میوه وارداتی 2.5 به بالا
6 بطری 1.5 لیتری آب معدنی 3
همبرگر مک دونالد کوچک 2
همبرگر بیگ مک کمبو 5.5
پیتزا هات سایز معمولی 10
بوفه یکی از گرانترین رستورانها 50